Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Να η κυρά-Σαρακοστή με τις 7 βδομάδες!



     Η νηστεία της Σαρακοστής έχει καθιερωθεί για να μας βοηθάει να προετοιμαστούμε σωματικά και πνευματικά για τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα. Γίνεται εις ανάμνηση της νηστείας του Χριστού στην έρημο, η οποία κράτησε 40 ημέρες. Η νηστεία της Σαρακοστής ξεκινάει την Καθαρή Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Πολύ κατατοπιστικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη σελίδα matia.gr, όπου αναφέρεται αναλυτικά σε κάθε εβδομάδα της Σαρακοστής. Εγώ το βρήκα πολύ χρήσιμο! Κάθε Δευτέρα της Σαρακοστής, εξηγώ στα παιδιά τη σημασία της εβδομάδας που θα διανύσουμε. Με αυτό τον τρόπο και μαθαίνουν πολλά πράγματα χωρίς όμως να κουράζονται αλλά και δίνονται πολλές αφορμές για δραστηριότητες!

    Η παράδοση θέλει τις νοικοκυρές να κατασκευάζουν ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο, την κυρα-Σαρακοστή, για να μετρούν τις εβδομάδες της νηστείας. Η κυρά Σαρακοστή έχει επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα. Τα χέρια της είναι σταυρωμένα και τα μάτια κλειστά επειδή προσεύχεται. Δεν έχει στόμα επειδή νηστεύει, μα ούτε και μύτη για να μη μυρίζει τις τροφές και πειράζεται!


    Κάθε εβδομάδα που περνούσε, έκοβαν και από ένα πόδι. Σε ορισμένες περιοχές υπήρχε η παράδοση το τελευταίο ποδαράκι της να το βάζουν μέσα στο ψωμί που ετοίμαζαν οι νοικοκυρές για το Πάσχα.

Να ένα γνωστό ποιηματάκι:

Την κυρα-Σαρακοστή
που'ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.

Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
κόβαν ένα τη βδομάδα
μέχρι να 'ρθει η Πασχαλιά.

Την κυρα-Σαρακοστή
όλοι φτιάξτε τη μαζί
Με αλεύρι και νερό
έτοιμη είναι στο λεπτό!

Πόδια πρέπει να έχει επτά
τις βδομάδες να μετρά.
Στόμα δεν έχει, ξέρεις γιατί;
Κάνει νηστεία αυστηρή
μέχρι του Πάσχα τη γιορτή!

Κι άλλο ποιηματάκι (το ψιλοστέργιωσα μόνη μου):

Ας νηστέψουμε με τρόπο
που αρέσει στο Χριστό.
Αληθινή νηστεία είναι
να ξεχνούμε το κακό.

Τη γλώσσα μου να συγκρατώ,
να ξεχάσω το θυμό,
μακριά τα ψέμματα να διώξω
και να κόψω το "εγώ".

Άσχημα λόγια να μην πω,
τις υποσχέσεις να κρατώ,
τα λάθη να τα συγχωρώ
και όλους να τους βοηθώ.

Όταν τόσο προσπαθώ,
νηστεία κάνω αληθινή
και δεκτή απ' το Θεό.

Κατά διαστήματα έχω δοκιμάσει τρεις διαφορετικές κατασκευές της κυρα-Σαρακοστής:

1. Με χαρτόνι και ζωγραφισμένη από τα παιδιά.




2. Σε χαρτί Α3 και τα παιδιά κολλούν όσπρια, τα οποία είναι εξαιρετική τροφή για τη νηστεία.




3. Με ζυμάρι (δυστυχώς δεν έχω φωτογραφία! Αλλά αξίζει να το δοκιμάσετε) Το ζυμάρι το έφτιαξα με την ίδια συνταγή που έφτιαξα τα χριστουγεννιάτικα στολίδια. Πλάσαμε μια μεγάλη για την τάξη και επιπλέον κάθε παιδί έφτιαξε και μια δική του! Τη μεγάλη τη βάψαμε μαύρη (λόγω του πένθους της για τα Πάθη του Χριστού). Τις μικρές κάθε παιδί τις έβαψε όπως ήθελε. Για το βάψιμο χρησιμοποιήσαμε τέμπερες.

Πατρόν της κυρα-Σαρακοστής μπορείτε να βρείτε:

Το δικό μου αγαπημένο, το οποίο χρησιμοποιώ συνέχεια είναι αυτό:



Δυστυχώς, δε θυμάμαι καθόλου από που το βρήκα! Το μόνο που έχω στο αρχείο μου είναι αυτό το πατρόν χωρίς να έχω κρατήσει κάποια άλλη πληροφορία! Όταν λειτουργήσει το σκάνερ, θα το περάσω μέσα ώστε να μπορείτε να το τυπώσετε με μεγαλύτερη ευκολία!


Παραμύθια που ακούγονται

Ο Λάμπρος και τα 7 ποδαράκια της Κυρά-Σαρακοστής: Μέρος 1ο & Μέρος 2ο



Τραγούδια της Σαρακοστής

Περάσαν οι Απόκριες & Τώρα ειν' Άγια Σαρακοστή


"Πέθαν' ο κρέας"


Σχετικά βιβλία που έχω στη βιβλιοθήκη και χρησιμοποιώ:

  • "Σειρά 12 Μήνες. Μάρτιος", εκδ. Μαλλιάρης Παιδεία. Μιλάει και επίσης για την Τυρινή και τα Κούλουμα.
  • "Ξεχωριστές Πασχαλινές Ιστορίες, μέρος 1ο και 2ο", Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη, εκδ. Άγκυρα. Περιλαμβάνει διασκευασμένες πασχαλινές ιστορίες από κλασικούς έλληνες συγγραφείς και cd με τις ιστορίες ηχογραφημένες.
  • "Πασχαλινές δραστηριότητες", εκδ. Άγκυρα. Περιέχει πασχαλινές κατασκευές.
  • "Ανακαλύπτω τις γιορτές 2", εκδ. Άθως. Αναφέρεται στη Μεταμόρφωση, την Ανάσταση του Λαζάρου, τη Βαϊοφόρο, τη Σταύρωση και την Ανάσταση. Μιλάει για την κάθε γιορτή ξεχωριστά, περιλαμβάνει Απολυτίκια αλλά και παιχνίδια λέξεων για μεγαλύτερα παιδιά. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις χρωμοσελίδες βυζαντινής τεχνοτροπίας που περιέχει για κάθε γιορτή, τις οποίες θεματικά είναι δύσκολο να τις βρείτε στο διαδίκτυο.
  • "Το πρώτο μου πασχαλινό βιβλίο", Ε. Ελένη - Γ. Κανελλόπουλος, εκδ. Πατάκη. Περιέχει χρωμοσελίδες, παιχνίδια με διαφορές, λαβυρίνθους, κρυπτόλεξα, ιστοριούλες κλπ.
  • Επίσης, χρησιμοποιώ τεύχη των περιοδικών "Παράθυρο στην Εκπαίδευση του Παιδιού", "Δημιουργικό Εργαστήρι" και "Junior".

Καλή Σαρακοστή!

3 σχόλια:

  1. Φοβερό το ποιηματάκι που έφτιαξες! Θα το χρησιμοποιήσω σίγουρα!!!! Ευχαριστούμε για τις προτάσεις σου σε κατασκευές, βιβλία και τραγούδια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου χαίρομαι που σου άρεσε το ποιηματάκι! Όσο για το υλικό, είναι όλα όσα έχω χρησιμοποιήσει κι εγώ ως τώρα.

      Διαγραφή
  2. Καλως σε βρηκα!Μα τι όμορφη ιδέα η κυρά Σαρακοστή! Αρέσει πολυ στην κόρη μου που πηγαινει προνηπιο! Ευχαριστουμε για τις προτάσεις σου για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Blogging tips